Man­ge tjek­ker FlightRadar24, når de skal ude­luk­ke fly som for­kla­rin­gen på en ufo-op­le­vel­se. Men det er ikke alle fly, der bli­ver re­gi­stre­ret på FlightRadar24. Hel­ler ikke selv om de fly­ver med de­res trans­pon­der tændt. Læs med her, og find ud af, hvor­dan FlightRadar24 fun­ge­rer, og hvor­for der in­di­mel­lem er fly, som ikke kom­mer med på kortet.

Af Ben­ny Chri­sten Grandahl

For man­ge er FlightRadar24 fa­cit­lis­ten, når de skal ude­luk­ke fly som for­kla­rin­gen på de­res ufo-op­le­vel­se. Men FlightRadar24 er ikke så på­li­de­lig, som de fle­ste tror. For bort­set fra i USA, har FligthRadar24 ikke di­rek­te ad­gang til data fra luft­fart­smyn­dig­he­der, luft­hav­ne og radarstationer.

I ste­det får FlightRadar24 sine data fra et net­værk af pri­va­te, som har en så­kaldt ADS‑B mod­ta­ger stå­en­de, som op­fan­ger data fra de fly, der fly­ver hen over de­res bopæl. Og sen­der dis­se data vi­de­re til FlightRadar24.

Der­for kan der sag­tens være et fly, som ikke bli­ver re­gi­stre­ret, selv om det fly­ver med tændt trans­pon­der. Og det er lov­plig­tigt for alle kom­merci­el­le flyv­nin­ger over dansk luftrum at fly­ve med tændt transponder.

Hvordan fungerer en transponder

For at FlightRadar24 kan vise de for­skel­li­ge fly, skal de som mini­mum bru­ge data om hver en­kelt flys ID. Og også ger­ne de­res GPS-koordinater.

Dis­se in­for­ma­tio­ner ud­sen­der fly­et via en så­kaldt trans­pon­der. Det er en lil­le ra­dio­sen­der, der en­ten ud­sen­der dis­se data hele ti­den, så læn­ge trans­pon­de­ren er tændt. El­ler sen­der dem på an­mod­ning fra en ra­dar­sta­tion på jorden.

Så der fin­des fle­re ty­per trans­pon­de­re, som hver fun­ge­rer på for­skel­lig måde:

Mode A/C transpondere

Mode A sen­der kun et fly-ID (så­kaldt ”squawk”-kode), mens mode C også op­ly­ser fly­ets høj­de uden præ­cis GPS-po­si­tion. Beg­ge trans­pon­der­ty­per sen­der kun data, når de bli­ver bedt om det (pin­ges) af en nær­lig­gen­de radar.

Mode S transpondere

Mode S trans­pon­de­re ud­sen­der fly-id og an­dre data til ra­dar­sta­tio­ner og an­dre fly i nær­he­den, der pin­ger trans­pon­de­ren. Den­ne type trans­pon­der an­ven­des pri­mært til an­ti­kol­li­sions­sy­ste­mer, som re­du­ce­rer ri­si­ko­en for, at fly­e­ne fly­ver ind i hinanden.

ADS‑B (Automatic Dependent Surveillance–Broadcast)

ADS‑B er en vi­de­re­ud­vik­ling af Mode S, hvor fly­et au­to­ma­tisk sen­der sin po­si­tion, ha­stig­hed og høj­de, uden at skul­le pin­ges af en ra­dar. Det er det­te sig­nal, FlightRadar24 an­ven­der til at vise de for­skel­li­ge fly på FlightRadar24 i realtid.

Hvordan virker FlightRadar24?

Så det er pri­mært op­lys­nin­ger fra sidst­nævn­te ADS-B-trans­pon­de­re, FlightRadar24 an­ven­der til at vise fly­e­ne i realtid.

Dis­se data får de gen­nem tje­ne­stens eget glo­ba­le net­værk af fri­vil­li­ge fly­en­tu­si­a­ster, som har fået til­sendt en gra­tis ADS-B-mod­ta­ger af Fligh­tra­dar. Samt fra små lo­ka­le luft­hav­ne og svæ­ve­fly­ve­plad­ser el­ler an­dre pri­va­te in­ter­es­se­re­de, der har en ADS-B-mod­ta­ger stå­en­de, som vi­de­re­sen­der data til FlightRadar24’s servere.

Men ef­ter­som tje­ne­sten pri­mært ba­se­rer sine data på fri­vil­li­ge ind­be­ret­nin­ger, kan dæk­nin­gen va­ri­e­re, alt ef­ter hvor fly­et be­fin­der sig. Der­for er det ikke nød­ven­dig­vis alle fly, der bli­ver re­gi­stre­ret hos FlightRadar24, selv om de fly­ver med tændt transponder.

Det ses også, at fly for­svin­der fra FlightRadar24 i en pe­ri­o­de, hvis de fly­ver over et om­rå­de, hvor der ikke er no­gen ADS‑B mod­ta­ge­re, som kan mod­ta­ge og sen­de data til tjenesten.

Alt­så kan du ikke al­tid reg­ne med, at FlightRadar24 vi­ser alle de fly, der rent fak­tisk fly­ver over dit om­rå­de i øjeblikket.

Hvor præcis er FlightRadar24 over Danmark

ADS-B-dæk­nin­gen i Dan­mark er ge­ne­relt god – sær­ligt i og om­kring de stør­re byer og i nær­he­den af de stør­re luft­hav­ne som Kø­ben­havn, Bil­lund, Aal­borg og Aarhus.

Så snart vi kom­mer ud på lan­det og ud på åbent hav, bli­ver dæk­nin­gen dår­li­ge­re. Det be­ty­der, at nøj­ag­tig­he­den af pla­ce­rin­gen for de en­kel­te fly bli­ver min­dre, li­ge­som det – sær­ligt over åbent hav – kan være nød­ven­digt at an­slå fly­ets rute for en kor­te­re el­ler læn­ge­re stræk­ning, for­di der ikke er nog­le ADS‑B data til­gæn­ge­li­ge. Det kan of­test ses på, at fly­e­nes ru­ter teg­nes som en helt lige streg på kortet.

Men dæk­nin­gen på land er dog så god her­hjem­me, at det kun er yderst sjæl­dent, at der er fly, som ikke bli­ver re­gi­stre­ret af og vist på FlightRadar24. Men det kan alt­så ske – selv om det ikke er sær­ligt tit.

Andre årsager til, at fly ikke kan ses på FlightRadar24

Der kan selv­føl­ge­lig også være an­dre (og nog­le gan­ge mere in­ter­es­san­te) grun­de til, at fly ikke vi­ses på FlightRadar24.

Militærfly og statslige fly

Man­ge mi­li­tæ­re luft­far­tø­jer sluk­ker de­res ADS-B-trans­pon­de­re el­ler sen­der kun be­græn­set in­for­ma­tion. An­dre mi­li­tær­fly bru­ger trans­pon­de­re, som sen­der et kryp­te­ret sig­nal el­ler skju­ler fly­ets iden­ti­tet, så de ikke op­træ­der offentligt.

En­de­lig fly­ver kamp­fly og over­våg­nings­fly af sik­ker­heds­mæs­si­ge grun­de ofte uden at ud­sen­de ADS-B-in­for­ma­tio­ner, når de er på mission.

Ældre fly og private luftfartøjer

De er hel­ler ikke alle fly, der er ud­sty­ret med ADS‑B. Især æl­dre fly og helt små pri­vat­fly fly­ver uden el­ler med gam­le trans­pon­de­re, der ikke kan op­fan­ges af FlightRadar24’s netværk.

Kommercielle fly med slukkede transpondere

En­de­lig sker det, at kom­merci­el­le pri­vat­fly fly­ver med sluk­ket ADS-B-trans­pon­der, for­di de øn­sker at være usyn­li­ge for de ci­vi­le trackingtjenester.

Det sker ty­pisk af sik­ker­heds­mæs­si­ge år­sa­ger, f.eks. ved føl­som­me VIP-flyv­nin­ger med mi­ni­stre, stats­le­de­re el­ler an­dre per­so­ner, samt god­s­ty­per som kun­ne være et po­ten­ti­elt terrormål.

Fly, der er filtreret fra af FlightRadar24

En­de­lig fjer­ner FlightRadar24 også vis­se flyv­nin­ger fra de­res vis­nin­ger. En­ten for­di der er tale om sen­si­ti­ve mi­li­tæ­re el­ler stats­li­ge flyv­nin­ger. El­ler for­di tje­ne­sten ikke har data nok om flyv­nin­gen, til at de kan vise en ret­vi­sen­de rute el­ler op­lys­nin­ger om fly­ets identitet.

Nog­le af dis­se fly kan dog ses, hvis du har købt et be­talt abon­ne­ment på tjenesten.

Ikke alt der mangler på FlightRadar24, er noget interessant

Så selv om FlightRadar24 er et fan­ta­stisk værk­tøj til at ude­luk­ke fly som kil­de til ufo-op­le­vel­ser, har det sine be­græns­nin­ger. Ser du no­get på him­len, der ikke frem­går af FlightRadar24, be­ty­der det ikke nød­ven­dig­vis at der ikke kan være tale om et fly.

En­de­lig kan der også være man­ge an­dre na­tur­li­ge for­kla­rin­ger på ”mær­ke­li­ge lys på him­len”. Så er der ikke no­get at hen­te på FlightRadar24, er det al­tid en god idé at tjek­ke on­li­ne tje­ne­ster som Heavens-above.com, for at ude­luk­ke astro­no­mi­ske ob­jek­ter og sa­tel­lit­ter. El­ler mere spe­ci­a­li­se­re­de sa­tel­lit­tra­ck­ing tje­ne­ster som f.eks. N2YO.

For der er jo in­gen grund til at sige, du har set en ufo, hvis an­dre lyn­hur­tigt kan fin­de ud af, at det ”bare” var et fly, en sa­tel­lit el­ler en klar pla­net el­ler stjerne.

Det gratis alternativ til FlightRadar24

Tit kan det be­ta­le sig at tjek­ke det gra­tis al­ter­na­tiv til FlightRadar24, som hed­der ADS‑B Ex­chan­ge. Det byg­ger li­ge­som FlightRadar24 på fri­vil­li­ge, som ind­sen­der ADS‑B data, men fil­tre­rer ikke data på sam­me måde som FlightRadar24.

Der­for kan du tit se mi­li­tæ­re og an­dre flyv­nin­ger, der ikke umid­del­bart frem­går af FlightRadar24.

Sam­ti­dig kræ­ver det ikke abon­ne­ment at se flyv­nin­ger, der lig­ger mere end 7 dage til­ba­ge i tiden.

Til gen­gæld er in­ter­facet lidt mere nør­det, og kræ­ver en smu­le tek­nisk vi­den om fly og ADS‑B sy­ste­met, når du skal af­læ­se og for­står informationerne.