Mange tjekker FlightRadar24, når de skal udelukke fly som forklaringen på en ufo-oplevelse. Men det er ikke alle fly, der bliver registreret på FlightRadar24. Heller ikke selv om de flyver med deres transponder tændt. Læs med her, og find ud af, hvordan FlightRadar24 fungerer, og hvorfor der indimellem er fly, som ikke kommer med på kortet.
Af Benny Christen Grandahl
For mange er FlightRadar24 facitlisten, når de skal udelukke fly som forklaringen på deres ufo-oplevelse. Men FlightRadar24 er ikke så pålidelig, som de fleste tror. For bortset fra i USA, har FligthRadar24 ikke direkte adgang til data fra luftfartsmyndigheder, lufthavne og radarstationer.
I stedet får FlightRadar24 sine data fra et netværk af private, som har en såkaldt ADS‑B modtager stående, som opfanger data fra de fly, der flyver hen over deres bopæl. Og sender disse data videre til FlightRadar24.
Derfor kan der sagtens være et fly, som ikke bliver registreret, selv om det flyver med tændt transponder. Og det er lovpligtigt for alle kommercielle flyvninger over dansk luftrum at flyve med tændt transponder.
Hvordan fungerer en transponder
For at FlightRadar24 kan vise de forskellige fly, skal de som minimum bruge data om hver enkelt flys ID. Og også gerne deres GPS-koordinater.
Disse informationer udsender flyet via en såkaldt transponder. Det er en lille radiosender, der enten udsender disse data hele tiden, så længe transponderen er tændt. Eller sender dem på anmodning fra en radarstation på jorden.
Så der findes flere typer transpondere, som hver fungerer på forskellig måde:
Mode A/C transpondere
Mode A sender kun et fly-ID (såkaldt ”squawk”-kode), mens mode C også oplyser flyets højde uden præcis GPS-position. Begge transpondertyper sender kun data, når de bliver bedt om det (pinges) af en nærliggende radar.
Mode S transpondere
Mode S transpondere udsender fly-id og andre data til radarstationer og andre fly i nærheden, der pinger transponderen. Denne type transponder anvendes primært til antikollisionssystemer, som reducerer risikoen for, at flyene flyver ind i hinanden.
ADS‑B (Automatic Dependent Surveillance–Broadcast)
ADS‑B er en videreudvikling af Mode S, hvor flyet automatisk sender sin position, hastighed og højde, uden at skulle pinges af en radar. Det er dette signal, FlightRadar24 anvender til at vise de forskellige fly på FlightRadar24 i realtid.
Hvordan virker FlightRadar24?
Så det er primært oplysninger fra sidstnævnte ADS-B-transpondere, FlightRadar24 anvender til at vise flyene i realtid.
Disse data får de gennem tjenestens eget globale netværk af frivillige flyentusiaster, som har fået tilsendt en gratis ADS-B-modtager af Flightradar. Samt fra små lokale lufthavne og svæveflyvepladser eller andre private interesserede, der har en ADS-B-modtager stående, som videresender data til FlightRadar24’s servere.
Men eftersom tjenesten primært baserer sine data på frivillige indberetninger, kan dækningen variere, alt efter hvor flyet befinder sig. Derfor er det ikke nødvendigvis alle fly, der bliver registreret hos FlightRadar24, selv om de flyver med tændt transponder.
Det ses også, at fly forsvinder fra FlightRadar24 i en periode, hvis de flyver over et område, hvor der ikke er nogen ADS‑B modtagere, som kan modtage og sende data til tjenesten.
Altså kan du ikke altid regne med, at FlightRadar24 viser alle de fly, der rent faktisk flyver over dit område i øjeblikket.

Hvor præcis er FlightRadar24 over Danmark
ADS-B-dækningen i Danmark er generelt god – særligt i og omkring de større byer og i nærheden af de større lufthavne som København, Billund, Aalborg og Aarhus.
Så snart vi kommer ud på landet og ud på åbent hav, bliver dækningen dårligere. Det betyder, at nøjagtigheden af placeringen for de enkelte fly bliver mindre, ligesom det – særligt over åbent hav – kan være nødvendigt at anslå flyets rute for en kortere eller længere strækning, fordi der ikke er nogle ADS‑B data tilgængelige. Det kan oftest ses på, at flyenes ruter tegnes som en helt lige streg på kortet.
Men dækningen på land er dog så god herhjemme, at det kun er yderst sjældent, at der er fly, som ikke bliver registreret af og vist på FlightRadar24. Men det kan altså ske – selv om det ikke er særligt tit.

Andre årsager til, at fly ikke kan ses på FlightRadar24
Der kan selvfølgelig også være andre (og nogle gange mere interessante) grunde til, at fly ikke vises på FlightRadar24.
Militærfly og statslige fly
Mange militære luftfartøjer slukker deres ADS-B-transpondere eller sender kun begrænset information. Andre militærfly bruger transpondere, som sender et krypteret signal eller skjuler flyets identitet, så de ikke optræder offentligt.
Endelig flyver kampfly og overvågningsfly af sikkerhedsmæssige grunde ofte uden at udsende ADS-B-informationer, når de er på mission.
Ældre fly og private luftfartøjer
De er heller ikke alle fly, der er udstyret med ADS‑B. Især ældre fly og helt små privatfly flyver uden eller med gamle transpondere, der ikke kan opfanges af FlightRadar24’s netværk.
Kommercielle fly med slukkede transpondere
Endelig sker det, at kommercielle privatfly flyver med slukket ADS-B-transponder, fordi de ønsker at være usynlige for de civile trackingtjenester.
Det sker typisk af sikkerhedsmæssige årsager, f.eks. ved følsomme VIP-flyvninger med ministre, statsledere eller andre personer, samt godstyper som kunne være et potentielt terrormål.
Fly, der er filtreret fra af FlightRadar24
Endelig fjerner FlightRadar24 også visse flyvninger fra deres visninger. Enten fordi der er tale om sensitive militære eller statslige flyvninger. Eller fordi tjenesten ikke har data nok om flyvningen, til at de kan vise en retvisende rute eller oplysninger om flyets identitet.
Nogle af disse fly kan dog ses, hvis du har købt et betalt abonnement på tjenesten.
Ikke alt der mangler på FlightRadar24, er noget interessant
Så selv om FlightRadar24 er et fantastisk værktøj til at udelukke fly som kilde til ufo-oplevelser, har det sine begrænsninger. Ser du noget på himlen, der ikke fremgår af FlightRadar24, betyder det ikke nødvendigvis at der ikke kan være tale om et fly.
Endelig kan der også være mange andre naturlige forklaringer på ”mærkelige lys på himlen”. Så er der ikke noget at hente på FlightRadar24, er det altid en god idé at tjekke online tjenester som Heavens-above.com, for at udelukke astronomiske objekter og satellitter. Eller mere specialiserede satellittracking tjenester som f.eks. N2YO.
For der er jo ingen grund til at sige, du har set en ufo, hvis andre lynhurtigt kan finde ud af, at det ”bare” var et fly, en satellit eller en klar planet eller stjerne.
Det gratis alternativ til FlightRadar24
Tit kan det betale sig at tjekke det gratis alternativ til FlightRadar24, som hedder ADS‑B Exchange. Det bygger ligesom FlightRadar24 på frivillige, som indsender ADS‑B data, men filtrerer ikke data på samme måde som FlightRadar24.
Derfor kan du tit se militære og andre flyvninger, der ikke umiddelbart fremgår af FlightRadar24.
Samtidig kræver det ikke abonnement at se flyvninger, der ligger mere end 7 dage tilbage i tiden.
Til gengæld er interfacet lidt mere nørdet, og kræver en smule teknisk viden om fly og ADS‑B systemet, når du skal aflæse og forstår informationerne.