Fra Was­hin­g­ton til Pa­ris, fra Ber­lin til Lon­don, fra atom­kraf­tan­læg til mi­li­tær­ba­ser – er den eu­ro­pæ­i­ske him­mel ble­vet sku­e­plads for ui­den­ti­fi­ce­re­de operationer?

Af Char­les-Maxen­ce Layet

DISCLAIMER: Ar­tik­len er den dan­ske ver­sion af et UAP Check ini­ti­a­tiv på 11 for­skel­li­ge sprog i 14 for­skel­li­ge lan­de i an­led­ning af den eu­ro­pæ­i­ske UAP-dag d. 20. marts 2025. Den in­de­hol­der hold­nin­ger og syns­punk­ter, der ikke nød­ven­dig­vis stem­mer overens med den re­dak­tio­nel­le li­nie hos UFO-magasinet.

De ame­ri­kan­ske kon­gres­hø­rin­ger om UAP i 2023 og 2024 samt ny­li­ge hæn­del­ser med ui­den­ti­fi­ce­re­de fly­ven­de ob­jek­ter af ukendt op­rin­del­se over føl­som­me om­rå­der i Eu­ro­pa sen­der et klart sig­nal om, at Eu­ro­pas stra­te­gi­ske au­to­no­mi ikke læn­ge­re kan ig­no­re­re dis­se fænomener. 

Den Eu­ro­pæ­i­ske Uni­on er nødt til at etab­le­re en stær­ke­re ram­me for sam­ar­bej­de om ind­sam­ling, ana­ly­se og de­ling af in­for­ma­tio­ner om UAP, in­te­gre­re UAP i EU-lov­giv­nin­gen samt fi­nan­si­e­re forsk­ning og in­nova­tion for at sik­re vo­res sik­ker­hed og suverænitet.

UAPs bør også være en del af den europæiske strategiske autonomi

Eu­ro­pæ­isk stra­te­gisk au­to­no­mi er ble­vet et nøg­le­ord i Bruxel­les og i ho­ved­stæ­der over hele kon­ti­nen­tet. Uan­set om det gæl­der for­svar, tek­no­lo­gi el­ler rum­met, hæv­der EU, at man øn­sker kon­trol over egen skæb­ne og ikke læn­ge­re vil være af­hæn­gig af ek­ster­ne magter.

Ikke de­sto min­dre bli­ver et vok­sen­de om­rå­de stort set ig­no­re­ret i den­ne sø­gen ef­ter au­to­no­mi: Ui­den­ti­fi­ce­re­de luft­fart­s­fæ­no­me­ner (UAP). Læn­ge lat­ter­lig­gjort el­ler skub­bet ud i pe­ri­fe­ri­en frem­står em­net nu som en cen­tral ud­for­dring for sik­ker­he­den og vi­den­ska­be­lig su­veræ­ni­tet, som in­gen se­ri­øs stormagt kan til­la­de sig at ignorere.

USA har si­den 2021 of­fent­lig­gjort år­li­ge rap­por­ter, der do­ku­men­te­rer ek­si­sten­sen af fle­re hund­re­de UAP og frem­hæ­ver de re­el­le ri­si­ci, dis­se ufor­kla­re­de fæ­no­me­ner in­de­bæ­rer for na­tio­nal sik­ker­hed og luftfartssikkerhed.

Som den ame­ri­kan­ske se­na­tor Marco Ru­bio (nu præ­si­dent Trumps uden­rigs­mi­ni­ster) op­sum­me­re­de det: ”Der fly­ver ting rundt i vo­res luftrum, og vi ved ikke, hvem de til­hø­rer, og de er ikke vo­res. Vi bør vide, hvem det er, især hvis det er en mod­stan­der, der har gjort et tek­no­lo­gisk spring.

I den­ne sam­men­hæng kan Eu­ro­pa ikke for­bli­ve pas­sivt. For at styr­ke en reel stra­te­gisk au­to­no­mi skal EU tage UAP-spørgs­må­let al­vor­ligt, trans­pa­rent og proaktivt.

Hvad er UAP, og hvorfor er de vigtige?

UAP dæk­ker alle ano­ma­le fæ­no­me­ner som er ob­ser­ve­ret i ha­vet, på him­len el­ler i rum­met, og som ikke straks kan iden­ti­fi­ce­res, uan­set om de skyl­des tek­no­lo­gi­ske frem­skridt fra ge­opo­li­ti­ske mod­stan­de­re, na­tur­li­ge fæ­no­me­ner, be­søg fra en an­den di­men­sion el­ler tek­no­lo­gi fra en an­den verden.

Man­ge ob­ser­va­tio­ner er vel­do­ku­men­te­re­de af astro­nau­ter, ci­vi­le og mi­li­tæ­re pi­lo­ter, fly­ve­l­e­de­re og ra­dar­sen­so­rer, og nog­le har væ­ret tæt på at re­sul­te­re i al­vor­li­ge kol­li­sio­ner. An­dre rej­ser geo­stra­te­gi­ske spørgs­mål om ukend­te uden­land­ske tek­no­lo­gi­er el­ler ulov­li­ge overvågningsaktiviteter.

NATO og EU har op­le­vet uven­te­de ind­træng­ning af så­dan­ne ob­jek­ter i åre­vis. Si­den 2014 har mere end hund­re­de over­flyv­nin­ger med ui­den­ti­fi­ce­re­de dro­ner over atom­kraft­vær­ker i Frank­rig un­der­stre­get kri­tisk in­fra­struk­turs sårbarhed.

Ved ud­gan­gen af 2024 er ”dro­nesvær­me” rap­por­te­ret over mi­li­tær­ba­ser og by­om­rå­der i Eu­ro­pa og Nor­da­me­ri­ka uden af­kla­ring af de­res op­rin­del­se el­ler for­mål. Dis­se hæn­del­ser il­lu­stre­rer en gråzo­ne mel­lem UAP og tra­di­tio­nel­le trusler.

Europa halter efter på et strategisk område

Mens vo­res al­li­e­re­de gør frem­skridt, sak­ker EU mar­kant bag­ud på UAP-om­rå­det. I USA har Pen­ta­gon op­ret­tet et sær­ligt kon­tor (AARO) og NASA har ind­ledt egne undersøgelser.

Ca­na­da, Au­stra­li­en og Ja­pan har også be­gyndt struk­tu­re­ret da­ta­ind­sam­ling. I Eu­ro­pa har kun Frank­rig haft en of­fi­ci­el in­stans (GEIPAN hos CNES), mens an­dre lan­de pri­mært har haft fri­vil­li­ge or­ga­ni­sa­tio­ner uden of­fi­ci­el støtte. 

På trods af ny­li­ge ini­ti­a­ti­ver mang­ler der sta­dig en fæl­les eu­ro­pæ­isk po­li­tik om UAP. EU’s luft­fart­s­sik­ker­heds­a­gen­tur (EASA) har in­gen pro­tokol­ler for rap­por­te­ring, og EU-Kom­mis­sio­nens kom­men­de rum­lov­giv­ning næv­ner ikke UAP. Der­med ri­si­ke­rer EU at bli­ve af­hæn­gig af in­for­ma­tio­ner fra Was­hin­g­ton og an­dre ste­der, i mod­strid med må­let om stra­te­gisk autonomi.

Integration af UAP i Europas rum- og forsvarsstrategi

Det er nød­ven­digt øje­blik­ke­ligt at in­klu­de­re UAPs i EU’s sikkerheds‑, for­svars- og rum­po­li­tik. EU bør:

  • Etab­le­re en eu­ro­pæ­isk me­ka­nis­me til ind­sam­ling og ana­ly­se af data: Op­ret et eu­ro­pæ­isk cen­ter (el­ler net­værk) de­di­ke­ret til at ind­sam­le UAP-rap­por­ter fra ci­vil og mi­li­tær luft­fart i med­lem­s­sta­ter­ne, så­vel som fra me­te­o­r­o­lo­gi­ske og rumtje­ne­ster, og ud­fø­re vi­den­ska­be­lig ana­ly­se. En så­dan in­for­ma­tions­de­lings­pro­ces vil til­skyn­de til rap­por­te­ring uden stig­ma og mu­lig­gø­re en mere præ­cis iden­ti­fi­ka­tion af fæ­no­me­ner, hvad en­ten de er af men­ne­ske­lig el­ler na­tur­lig oprindelse.
  • In­te­gre­re af UAP i ek­si­ste­ren­de re­gu­le­rin­ger og pro­gram­mer: Til­pas eu­ro­pæ­i­ske luft­fart­s­sik­ker­heds­reg­ler til eks­pli­cit at in­klu­de­re UAP-rap­por­te­ring fra pi­lo­ter og fly­ve­kon­trol. Li­ge­le­des, in­korpo­rer over­våg­ning af ui­den­ti­fi­ce­re­de luf­tob­jek­ter i mis­sio­ner­ne for Eu­ro­pe­an Spa­ce Sur­veil­lan­ce and Tra­ck­ing Cen­ter (SSA/SST) for bed­re at be­skyt­te sa­tel­lit­ter og kri­tisk in­fra­struk­tur på jor­den mod no­gen er­ra­ti­ske el­ler ind­træn­gen­de objekter.
  • Fi­nan­si­e­re af forsk­ning og in­nova­tion: Al­lokér res­sour­cer gen­nem Ho­rizon Eu­ro­pe-pro­gram­met el­ler Den Eu­ro­pæ­i­ske For­svars­fond til tvær­fag­lig UAP-stu­die. Det­te be­ty­der støt­te til pro­jek­ter, der in­vol­ve­rer for ek­sem­pel astro­fy­si­ke­re, luft­fart­sin­ge­ni­ø­rer, me­te­o­r­o­lo­ger, psy­ko­lo­ger (til vid­neud­sagns­a­na­ly­se) og for­svars­spe­ci­a­li­ster. En bed­re for­stå­el­se af dis­se fæ­no­me­ner vil bi­dra­ge både til sik­ker­hed (ved at skel­ne mel­lem re­el­le trus­ler og harm­lø­se ano­ma­li­er) og til frem­skridt in­den for vi­den­ska­be­lig viden.
  • Øge in­ter­na­tio­nal sam­ar­bej­de: Sæt UAP-ud­ga­ven på dags­or­de­nen for tran­sat­lan­ti­ske di­a­lo­ger og in­ter­na­tio­nalt rum­fart­s­sam­ar­bej­de. USA har især op­nå­et be­ty­de­lig er­fa­ring og data om em­net; Den Eu­ro­pæ­i­ske Uni­on og dens med­lem­mer vil­le dra­ge for­del af at ud­veks­le med dem på lige fod, mens de selv bi­dra­ger med de­res egne data fra eu­ro­pæ­isk ter­ri­to­ri­um. Det­te vil­le styr­ke Eu­ro­pas stra­te­gi­ske au­to­no­mi og for­stær­ke dets le­der­skab in­den for nye geo­stra­te­gi­ske om­rå­der. Li­ge­le­des vil op­for­dring til in­for­ma­tions­de­ling blandt al­li­e­re­de (NATO, FN) om ufor­kla­re­de luft­fæ­no­me­ner styr­ke kol­lek­tiv sik­ker­hed i mø­det med ibo­en­de græn­se­over­skri­den­de risici.

Dis­se for­an­stalt­nin­ger af­spej­ler de an­be­fa­lin­ger, som eu­ro­pæ­i­ske ci­vil­sam­fundsor­ga­ni­sa­tio­ner med fo­kus på UAP har frem­sat. Fem­ten for­e­nin­ger fra om­kring ti EU-lan­de lan­ce­re­de en hidtil uset ap­pel i slut­nin­gen af 2024 om, at EU straks skul­le tage fat på UAP-pro­ble­ma­tik­ken (UAP Check, 25. nov. 2024).

I ap­pe­len an­mo­de­de ufo-or­ga­ni­sa­tio­ner­ne spe­ci­fikt om de oven­for skit­se­re­de for­an­stalt­nin­ger: Etab­le­ring af en eu­ro­pæ­isk pro­ces for da­ta­ind­sam­ling og ana­ly­se, in­te­gra­tion af UAP i reg­ler­ne, forsk­nings­fi­nan­si­e­ring og styr­ket in­ter­na­tio­nalt sam­ar­bej­de (UAP på EU-ni­veau — et for­slag til hand­ling, 24. okt. 2024).

Eu­ro­pæ­i­ske in­sti­tu­tio­ner skal lyt­te til det­te græs­rod­s­bud­skab og lade sig in­spi­re­re af det.

Tid til handling og styrket europæisk samarbejde

Eu­ro­pas stra­te­gi­ske au­to­no­mi kan kun re­a­li­se­res, hvis EU for­hol­der sig pro­ak­tivt til alle sik­ker­heds­spørgs­mål, her­un­der UAP. Ui­den­ti­fi­ce­re­de luft­fart­s­fæ­no­me­ner er ikke læn­ge­re sci­en­ce fi­ction, men en ob­ser­ve­ret re­a­li­tet, som ud­for­drer vo­res evne til at for­stå og be­skyt­te himlen.

EU har alle res­sour­cer til at bli­ve glo­bal le­der in­den for an­svar­lig og vi­den­ska­be­lig hånd­te­ring af UAP, her­un­der frem­træ­den­de luft­fart­sin­du­stri­er, an­er­kend­te for­ske­re og om­fat­ten­de mul­ti­na­tio­nal er­fa­ring. Nu mang­ler blot en ty­de­lig po­li­tisk vil­je til at ko­or­di­ne­re dis­se ressourcer.

 I en tid hvor EU ud­vi­der sine am­bi­tio­ner in­den for for­svar og rum­fart, er øje­blik­ket ide­elt til at igang­sæt­te en eu­ro­pæ­isk UAP-ind­sats. Eu­ro­pas su­veræ­ni­tet, sik­ker­hed og vi­den­ska­be­li­ge tro­vær­dig­hed står på spil.

Det er tid til at hand­le — nu.

Om Charles-Maxence Layet

Char­les-Maxen­ce Lay­et er tid­li­ge­re eu­ro­pæ­isk par­la­men­ta­risk as­si­stent (2009–2024) og fre­elan­ce vi­den­skabsjour­na­list med spe­ci­a­le i nye ener­gi­tek­no­lo­gi­er og elek­tro­mag­ne­tisk kosmos.

Han er che­fre­dak­tør og ud­gi­ver af “Orbs Spe­ci­al Con­ta­ct”, en bog de­di­ke­ret til UFO’er og den udenjor­di­ske hy­po­te­se. Han bi­dra­ger ak­tivt til UAP Check’s kampag­ner og in­ter­na­tio­na­le ini­ti­a­ti­ver om­kring UAP.

Hans ny­e­ste bog, “Le prin­temps des ov­nis” (First, 2025), blev ud­gi­vet i marts 2025.